מוזיקה קבלית

מוזיקה קבלית
-
"במוזיקה של העולמות הרוחניים (העליונים)
טמון כוח עליון עצום,
מפני שאת המוזיקה הזאת מרגיש אדם,
שהשיג את שכבת ההנהגה העליונה של העולם שלנו.
הוא מרגיש את הטבע ברמות העדינות והגבוהות שלו,
שבו מעוצבים אותות וכוחות הנהגה,
שאחר כך מונמכים ויורדים עד לרמת העולם הזה."
 (הרב מיכאל לייטמן 09.02.14)
טוויטר
כאשר תלמידי בעל הסולם היו מייצרים בתוכם תפיסה חדשה, כלי ההנהגה העליונה - חוש שישי, הם היו מרגישים את ניגוני העולמות הרוחניים באופן שונה. המוסיקה של העולמות העליונים, אשר כביכול אינה מתוחכמת מדי, היתה מעלה בהם שכבות עמוקות של השגות ורגשות עליונים חדשים. (הרב מיכאל לייטמן, טוויטר, 23.09.18)

המקובל שנמצא בדרגה אחרת, 
שומע ומרגיש מציאות 
מאפס הרצון ועד רצון אינסופי
"הצליל הוא טכני. אם אני נמצא באיזה מין התרגשות, ההתרגשות שלי נובעת משני דברים מנוגדים - אור וכלי, חיסרון ומילוי, פלוס ומינוס, ימין שמאל. התנגשות בין זה לזה, רע ומילוי. ולכן ההתנגשות בין שני הדברים האלה, חיבור בין שני הדברים המנוגדים יוצר תדר, יוצר שינוי, איזה רעידה, התפעלות, ההתרגשות מזה שאין לי ויהיה לי, או מזה שלא היה לי ויש לי. ומתוך זה מגיע לכל נברא, זה באטומים שאנחנו מרגישים, בחלקיקים הקטנים ביותר, פליטת אנרגיה. שפליטת ההתפעלות והתרגשות במידה יותר גבוהה, יותר מובנת, יותר מורגשת, בצמחים, בחיות, בדגים, וגם כן ודאי שבבני אדם.
זאת אומרת, אני אומר ששירה או צלילים הם ממלאים את כל המציאות. ודאי שאנחנו כבני אדם הרגילים שנמצאים רק בתפיסת העולם הזה, אנחנו תופסים מזה רק חלק קטן ומה שמובן לנו, אבל המקובל דווקא, שהוא עולה לדרגה אחרת ושומע, מרגיש מציאות מאפס הרצון ועד הרצון נגיד אינסופי, אני לא יודע, אבל כנראה שכך. אז הוא מרגיש את השירה הזאת ממש "שיר השירים"." (הרב מיכאל לייטמן, בתוכנית "שלבי הסולם - מוזיקה רוחנית") 

בניגון אין עצבות
אין בניגון עצבות, אלא מין עדינות, שמפרשים אותה כעצבות. כל הניגונים הם רק על אהבה והערכת גדלותו של הכוח העליון.

מוסיקה מתירה את חוטי הנשמה
צלילי המוסיקה מולידים בתוכנו את הרגשת ההרמוניה, איזון בין כל תחומי התדירות של הצלילים. ומזה אנחנו מקבלים תענוג.
התפעלות כזאת יכולה להימשך עשרות רגעים מתחילת היצירה המוזיקלית ועד סופה, אך בעצם אנחנו נהנים מהשלמות שאנחנו מרגישים בצלילים האלה, כמו בטקסט או במילים, בחוכמה, רק שכאן זה מועבר דרך הרגשות.
החומר שלנו הוא רצון ליהנות, ולכן צלילי המוסיקה מיד משפיעים בצורה ישירה על הרצון שלנו ומביאים לו תחושה, הבנה, ביטחון שזהו כוח שמשפיע באופן מאוזן והרמוני בכל החלקים. יש בה משהו מהשלמות העליונה של הטבע.
ולכן בזמן שאני מקשיב, הכלים הפנימיים שלי נבנים מחדש בהתאם להרמוניה הזאת ואני מתחיל להרגיש שאני מתעלה מעל החומר שלי, מעל כל המתרחש. המוסיקה מתקנת אותנו ומרוממת אותנו למעלה. היא מסוגלת לטהר, לזכך אותנו, לכוון ולווסת.
עכשיו אני כמו כלי נגינה עם מיתרים סבוכים, כלי שהיה פגום ולא מכוון. ופתאום המוסיקה מגיעה אליי, הצלילים חודרים לתוכי בסדר מדויק ובקשר אחד עם השני, עם אקורדים (תצלילים) הרמוניים, פורטה, פיאנו, וכל זה מכוונן ו"מכייל" אותי. אני מרגיש איך שהמוסיקה כובשת את הרגשות שלי ומתירה אותם. אני יוצא ממנה כאילו מסורק ומכוון למנגינה שלה.
לכן אנחנו כל כך אוהבים כאשר המוסיקה משתלטת עלינו. אם זו מוסיקה קלסית אנחנו רוצים שהיא תכבוש אותנו ושתמלא את כל הריקנות בפנים, בדומה למים שנשפכים וממלאים אותנו בצלילים. זוהי השפעת המוסיקה על האדם.
הצלילים מגיעים אלינו מדרגת ה"בינה" העליונה ולכן אנחנו לא מרגישים שום איום במוסיקה. אפשר להפחיד את האדם על ידי איזו תמונה או מילים. אך מוסיקה אינה גורמת לנו לפחד, אפילו אם זה תופים המתופפים בחרדה.
הם מעוררים אותנו ואנחנו יכולים להתחיל להתרגש, אך רוב היצירות המוסיקליות נועדו לעורר באדם שמחה ונחת. היא יכולה לעורר בנו התרגשות עד בכי, אך זוהי חוויה מאוד פנימית, אינטימית, אישית.
זוהי לא הודעה שמועברת אליי באופן חזותי או שמיעתי ושיכולה להפחיד אותי. ניתן להקשיב למוסיקה ולא לדעת מי הלחין אותה, על מה היא ומי מבצע אותה. היא כמו מים שמטהרים ושוטפים את הכלי שלי, אך אינם מחייבים אותי לכלום.


חָכְמַת הַנִּגּוּן

 משל מתוך כתבי בעל הסולם, מאמר "סגולת זכירה", עמ' 68 

מִי שֶׁמַּרְגִּישׁ בְּנַפְשׁוֹ
אֵיזֶה נְטִיָיה לְחָכְמַת הַנִּגּוּן,
וְהוּא מָצוּי בְּחִסָּרוֹן
טֶרֶם קְנִיָּתָהּ,

הוּא לֹא יִשְׁקוֹט
וְלֹא יָנוּחַ
עַד שֶׁיַּשִּׂיג אֵיזֶה שִׁעוּר
מֵחָכְמַת הַנִּגּוּן,

וַאֲפִילוּ יֹאמְרוּ לוֹ
שֶׁאֵין לוֹ תִּקְוָה
לִהְיוֹת מְנַגֵּן בַּעַל שִׁעוּר,
אֶלָּא מְנַגֵּן פָּשׁוּט,

מִכֹּל מָקוֹם,
לֹא יַפְסִיק מִשְּׁאִיפָתוֹ
וְיִסְתַּפֵּק בְּמִעוּט,
וִיְפַזֵּר כּוֹחוֹתָיו לְהַשִּׂיג
לְכֹל הַפָּחוֹת הַמִּעוּט
שֶׁבִּיכוֹלְתוֹ לְהַשִּׂיג.

מַה שֶׁאֵין כֵּן,
מִי שֶׁאֵין בּוֹ נְטִיָּה מִלֵּידָה
לִנְגִינָה,
וּמַרְגִּישׁ אֶת עַצְמוֹ בְּמֶזֶג
הַשָּׂבֵעַ מֵחָכְמָה זוֹ,

אִם יָבוֹא אֵלָיו אֵיזֶה מְנַגֵּן
וְיֹאמַר לוֹ שֶׁיְּפַזֵּר כּוֹחוֹתָיו
עַל חָכְמָה זוֹ,
עוֹד טֶרֶם יִגְמוֹר שְׁאֵלָתוֹ,
יַעֲנֶה לוֹ:

"אֲנִי מַרְגִּישׁ וְיוֹדֵעַ בְּנַפְשִׁי,
שֶׁלֹא אֶהְיֶה כְּלָל גְּדוֹל הַדּוֹר
בְּחָכְמָה זוֹ,
וְלִהְיוֹת נִמְנֶה בֵּין הֶהָמוֹן
הַמְּנַגְּנִים הַפְּשׁוּטִים,
הַאִם יֵשׁ חִסָּרוֹן לָעוֹלָם בִּלְעָדַי?"


הניגון קרוב ללב
(ערוץ "ניגון חיבור")
הניגון קרוב יותר ללב האדם. הוא פועל על הלב שלנו הרבה יותר חזק מסתם מילים. אנחנו נעשים שמחים, או פתאום רוקדים, או מתרגשים, כשהצלילים חודרים ללבנו ופועלים בנו.
ניגוני בעל הסולם  
לימוד עצמי 







לימוד ניגון 1: חסל סדר פסח - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'חסל סדר פסח' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול




אקורדים לניגון חסל סדר פסח
2/4C C G C C Am Dm,G C X2 Gm Gm Cm Gm Gm Gm Cm Gm C G C G C G F,G C X2 מקרא אקורדים: אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C) אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A) אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D) אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)





לימוד ניגון 2: קדיש - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'קדיש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון קדיש

2/4 Am | Am | Am | Am Am | Am | Am | Am C | C | Am | Am F | Dm | E | Am C | C | Am | Am F | Dm | E | Am Am | Am | Am | Am Am | Am | Am | Am C | F | Dm | Dm F | G | C | C C | F | Dm | Dm F | G | C | Am Am | Am | E | Am סולו לניגון קדיש לה, סיb, לה. לה(נמוך), לה(גבוה), מי. סול סול סול סול סול, לה סול מי דו. מי מי מי מי מי, פה מי דו לה. לה דו, לה פה, מי רה דו רה מי. סול סול סול סול סול, לה סול מי דו. מי מי מי מי מי, פה מי דו לה. לה דו, לה פה, מי רה דו סי לה. לה, סיb לה סול פה סיb לה. לה(נמוך), לה(גבוה), סול פה מי, לה מי. סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה. פה פה פה פה סול. מי רה דו רה מי. סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה. פה פה פה פה סול. מי רה דו רה דו. דו סי לה מי, סי רה דו סי לה. מקרא אקורדים: אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G) אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C) אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A) אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)



 לכבודם של הגדולים
לכבודם של הגדולים
בעל הסולם כתב שיר לכת (מארש) לכבודם של אותם המעטים שהגיעו לגמר התיקון, לעלייה שלמה מעל האגו שלהם והשיגו אלטרואיזם מוחלט, תכונת השפעה ואהבה לזולת, למען כולם.

שיר לכת זה מוקדש לאותן אישיויות מעטות, שהצליחו לעשות את גמר התיקון האישי שלהם בכל הזמנים, בכל התקופות.

שיר הלכת מהלל ומשבח את האנשים הגדולים, שהשיגו את המערכת העליונה של הטבע כולו, כאות הוקרה על הייחודיות, ההתמדה, העקשנות, היכולת להתעלות מעל עצמם להפוך להיות במהלך החיים האלה אורחים בהיכלות הגבוהים של הבורא.

לימוד ניגון 3: מארש - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'מארש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון מארש
2/4 Em | Em | B | B Am | Am | F#○ | B | B G | B | B| Em Em | B | C , Am7 | B Em | Em | Em B | Am | B C , Am7 | B Em סולו לניגון מארש סי סי סי סי, סול סול פה# סול פה# מי. מי רה# מי מי, פה# פה#, מי פה# מי רה#. רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו סי לה, סי סי סי סי, מי רה# דו סי. סי סי סי(נמוך) סי(גבוה), לה# סי, לה# סי, לה# סי, פה#, סי פה#, סי פה#, סול פה# סול, פה# מי. סי סי סי מי, מי פה# מי רה#. רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי. סי סי סי סול, סול מי סול. סי סי סי סול, פה# סול לה, סול פה#. סי סי סי לה, סול, פה#, מי רה# רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי. מקרא אקורדים: אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B) אקורד סי = סי • רה# • פה# (B = B • D# • F#) אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד לה מינור 7 = לה • דו • מי • סול (Am7 = A • C • E • G) אקורד פה#○ [דיאז מוקטן] = פה# • לה • דו (F#○ = F# • A • C) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)




לימוד ניגון 4: קריבו לי - בעל הסולם


סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'קריבו לי' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון קריבו לי
2/4 Bm | A | G | Bm Bm | A | Em | Bm | Bm Em | G | A | Bm Em | G | A | Bm Em | G | G(1/4) | A A | A | A | A Bm | Bm | A | Em | Bm Em | G | A | Bm סולו לניגון קריבו לי סי(נמוך) סי(גבוה) פה#. מי לה מי. רה מי לה סול פה# מי פה#. פה# רה סי, לה סי מי. מי סי, לה סול פה# מי פה#. מי פה#, מי פה#, רה דו# סי. לה, רה מי, לה סול פה# מי פה#. מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי. סי מי סול, סול לה סי סול, סול פה# מי סי, לה מי. רה, מי רה דו# רה מי, רה דו# סי. סי(נמוך) סי(גבוה) פה#, פה# רה סי, לה סי מי. מי סי לה סול פה# מי פה#. מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי. מקרא אקורדים: אקורד סי מינור = סי • רה • פה# (B = B • D • F#) אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)


לימוד ניגון 5: אל מסתתר - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'אל המסתתר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול






אקורדים לניגון אל מסתתר



3/4 Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A
Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A | A | A
F | F | F | F | Dm | B♭| Gm | Dm

Dm | A | Dm | A
Gm | Gm | A | A
Dm  | Dm  | Dm | Dm
Dm | Dm | Dm | Dm
Dm  | Dm  | Gm | A
A  | A | A | Dm
Dm | F\c | B♭| Gm
A | A | Dm | Dm

סולו לניגון אל מסתתר
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה,
רה רה רה פה מי, רה רה דו#.
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה.
רה דו#, לה רה דו#, סיb סיb לה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה סול לה סיb לה,
סול סול פה מי לה רה.
לה רה רה רה, דו#.
לה רה רה רה, דו#.
סול סול סול רה דו#, סיb סיb לה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
רה פה פה, רה פה פה,
פה סול, פה פה מי.
מי סול סול, מי סול סול,
סול לה, סול סול פה.
רה פה פה, רה פה פה,
רה פה לה, סול פה מי רה דו# סיb לה, לה לה לה, פה מי רה.

מקרא אקורדים:
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד פה =  פה • לה • דו (F = F • A • C)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (G = G • Bb • D)
אקורד סי במול  = סיb • רה • פה (Bb = Bb • D • F)


לימוד ניגון 6: להגיד בבוקר חסדך - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'להגיד בבוקר חסדך' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון להגיד בבוקר חסדך
2/4 Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am

סולו לניגון להגיד בבוקר חסדך
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו רה מי, לה.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו רה מי, לה.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו סי לה.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)



לימוד ניגון 7: בני היכלא (גירסה ראשונה) - ניגון בעל הסולם


סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'בני היכלא (גירסה 1)' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול





אקורדים לניגון בני היכלא
4/4 Am , Dm | Am
E | E | E | Dm | Bdim | Bdim | E
E | E | Am | E | E | Dm
Bdim | Bdim | E
Am | Am | Am , E | E | E , Am
F | Dm | Bdim | Bdim | E

סולו לניגון בני היכלא:
מי, פה, רה פה מי.
מי פה סול# לה סול#, פה לה סול#.
סול# לה סי לה סול#, פה מי רה, מי פה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי סי דו רה דו סי, סול# לה סול# פה מי.
מי לה, סול# לה סי דו, סי דו, לה דו סי.
סי רה, דו סי לה, סי לה סול# פה, לה פה מי פה, רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי לה, מי דו סי דו לה
לה מי רה פה מי, רה מי, רה מי, רה מי רה, דו סי רה דו.
מי רה, פה מי רה, דו סי לה, סול# לה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סי מוקטן = סי • רה • פה (Bdim = B • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)







לימוד ניגון 8: הנה כחומר - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'הנה כחומר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול 



אקורדים לניגון הנה כחומר
2/4 Gm | Gm | Gm | Gm
Cm | Gm | E♭| Cm
A♭| Gm | D | Gm

Cm | Cm | Cm | Cm
Cm | Cm
Gm | Gm | Gm | Gm
B♭| F | E♭-D | Gm | Gm

סולו לניגון הנה כחומר:
רה סול, רה סול, רה סול.
סול סיb, סול סיb, סול סיb.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.

סול דו, סול דו. סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
דו רה רה, רה פה דו דו,
סיb דו, לה סיb, סול.

מקרא אקורדים:
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)
אקורד מיb במול = מיb • סול • סיb (Eb = Eb • G • Bb)
אקורד להb במול =  להb • דו • מיb (Ab = Ab • C • Eb)
אקורד רה = רה • פה# • לה (D = D • F# • A)
אקורד סיb במול = סיb • רה • פה  (Bb = Bb • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)


לימוד ניגון 9: מסוד חכמים - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'מסוד חכמים' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול




אקורדים לניגון מסוד חכמים
4/4 Dm | Dm | Dm | Dm
Em , A | Dm | B♭| A7 |  Dm

Dm | Dm | Dm | Dm
Em , A | Dm | B♭ | Gm | A | Bb
Em , A | Dm | B♭| A7 |  Dm

         2/4            3/4            2/4
Dm | Dm | Am | Am | Em | Am
Dm | Dm | Am | Am | Em | Am
Em , A | Dm | B♭| Gm | A | Bb
Em , A| Dm | B♭| A7 | Dm

סולו לניגון מסוד חכמים:
רה מי פה סול לה סיb סיb לה לה,
סיb לה לה,
סיb לה סיb לה סיb לה, רה לה.
מי פה סול לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה,
פה, מי רה דו#, מי רה.

רה מי פה סול לה סיb סיb לה לה,
סיb לה לה,
סיb לה סיb לה סיb לה, רה לה.
מי פה סול לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה.
פה מי רה סול.
פה מי רה פה.
מי פה סול, לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה,
פה מי רה דו# מי רה.

לה רה. לה סי דו סי, רה דו סי, לה לה. סי, לה לה.
סול מי סול סי, לה.
לה רה. לה סי דו סי רה דו סי לה לה, סי לה לה.
סול מי סול סי, לה.
מי פה סול לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה.
פה מי רה סול.
פה מי רה פה.
מי פה סול, לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה,
פה מי רה דו# מי רה.

מקרא אקורדים:
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)
אקורד לה =  לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד סיb במול = סיb • רה • פה  (Bb = Bb • D • F)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד לה מינור =  לה • דו • מי (Am = A • C • E)


נספח 
ניגוני המקובלים 

 מוזיקה קבלית

מוזיקה קבלית


בניגוניהם הייחודיים, המקובלים מבטאים את התרשמותם מהעולם הרוחני בצורת צלילים. כשהאדם מאזין למוזיקה הקבלית, הצלילים נכנסים לליבו ומכוונים את מיתרי נשמתו להרגשת העולם העליון

ניגוני בעל הסולם

אסופת ניגונים מאת בעל הסולם והרב ברוך שלום אשלג. כדי להרגיש את המדרגות הרוחניות שהמקובלים חוו, עלינו רק להאזין לניגוניהם ולרצות להתחבר באמצעותם להרגשת העולם העליון

שירת הרב"ש

העוצמה שמעביר המקובל בשירתו, היא אדירה ויכולה לחולל בנו פלאים. כדי לגלות את אותו הכוח הרוחני, עלינו רק לרצות להגיע אל מחוז השלמות שמתאר הרב"ש בשיריו
הרב ד"ר מיכאל לייטמן פותח צוהר אל המשמעות הפנימית של המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניהם המקוריים של הרב"ש ובעל הסולם

הצלילים הם האמצעי הישיר ביותר, הפשוט ביותר, לחולל בנו שינוי, שיגרום לנו לחוות משהו מהרוחניות. מקובלים תמיד כתבו שירים וניגונים יחד עם המאמרים המוכרים לנו. הצליל נכנס ללב האדם ומשנה אותו, מכייל אותו להרגשת העולם העליון, משום שניגוני המקובלים מבטאים את כל המדרגות וההרגשות של העולמות העליונים
כל אחד מאיתנו חווה מוזיקה בצורה שונה. לא ניתן להשוות את התרשמותם של שני אנשים מאותו הניגון. בסרט זה מסביר הרב לייטמן את המשמעות הפנימית המסתתרת מאחורי המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניו המקוריים של הרב יהודה אשלג, מגדולי המקובלים בכל הזמנים

-

הַשִּׁיר שֶׁל בַּעַל הַסּוּלָם
ספר "תלמוד עשר הספירות" כרך א', עמ' 8
-
הַבָּהִיר! וּמִן שְחָקִים מַזְהִיר.
שָמָּה: מִבִּפְנִים לְפָּרוכֶת הַמָּסָךְ.
סוֹד צַדִּיקִים שָמָּה מִתְבַּהֵר!
וְיָאִירוּ יַחְדָּיו הָאוֹר וְהַחוֹשֶׁךְ.
טוֹב מְאוֹד, לַחֲקוֹר מִפְעָלָיו,
וְאֵלָיו הִזָּהֲרוּ מִשְּׁלוֹחַ יָד.
אָז תִּשְמְעוּהוּ, וְכה תִּפְגְּשוּהוּ,
בְּמִגְדָּל עוֹז, שֵׁם הַמְּיוּחָד!
וְיֶעֱרַב לָכֶם דְּבַר אֱמֶת,
לְדַבֵּר דָּבָר בְּלִי בָּר.
וְכָל שֶׁאַתֶּם תֶּחֱזוּ לָכֶם,
עֵינֵיכֶם תִּרְאֶנָה וְלא זָר!

* * * * *

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה